Praktijkonderzoek: ABA-play
Een focus op het versterken van de communicatie volgens de principes van ABA met behulp van een iPad.
Voordelen IPad
-Er volgt een onmiddellijke beloning op een correct antwoord.
-Kinderen vinden het over het algemeen fijn om te werken op een Ipad.
-Een Ipad is consequent: steeds dezelfde oefening, op dezelfde manier, met andere woorden, ... Om dit te kunnen doen met concreet materiaal ben je beperkt in plaats en materiaal. Alles ligt bij de hand.
- Milieuvriendelijker dan alles steeds af te printen en te lamineren.
-Je sluit hiermee al enkele veelvoorkomende fouten uit (Zoals enkel antwoord kunnen geven met bepaald persoon, in bepaalde situatie, en bepaald voorwerp).
We gebruiken de app Watch'n Learn. Voor het aanleren van 4 werkwoorden zijn er minimaal 57 filmpjes en tegen de 300 oefeningen.
Verschillende niveaus:
Niveau 1: Leren observeren.
De oefeningen bestaan uit enkele stappen.
* Leren matchen van objecten, personen, plaatsen, gebaren en acties en geluiden en woorden. (MI en MNI)
* Leren luisteren (LR)
* Eerste woorden leren met de watch 'n learn (WNL) oefeningen.
Niveau 2: leren van woorden
Verschillende doelwoorden (basiswoordenschatlijst) -> zie bijlage:
Objecten/Personen/Locaties
De volgende oefeningen gebruiken we:
* Matchen niet identiek van scenes (MNIS)
* Watch'n learn (WNL) met en zonder zin: 'Waar is?' 'Geef eens?' 'Mag ik?' 'Van wie is?' ... Zinnen met 3,4 of 5 woorden. Om het kind een woord in een zin te leren oppikken.
* LR oefening om te testen of het kind het woord heeft onthouden.
* Naming by exclusion (NE): wanneer het kind reeds 3 woorden kent, weet hij dat het 4de het gevraagde woord is.
* Question (Q): om te testen of het kind het woord kan benoemen.
Niveau 3: leren van acties
Objecten/Personen/Locaties/Acties
De volgende oefeningen gebruiken we:
* Watch'n Learn (WNL): 4 personen, acties, locaties, objecten.
* LR: aantal elementen verhogen.
* Q: vraag over het filmpje.
Niveau 4:
Onderdelen van dingen/vragen/kleur/vorm/voorzetsels.
Niveau 5:
Definities/synoniemen/theorie of mind/geluiden/true or false/ what's next/gesprekken/bijvoegelijke naamwoorden.
Voorwaarden
Kind
Niveau 1: Alvorens te kunnen starten met de watch'n learn oefeningen moet het kind in staat zijn om: zich gedurende 10min te concentreren op een scherm of de trainer, instructies kunnen opvolgen (20), VB-Mapp niveau 2, bewegend voorwerp kunnen volgen, basic manding en echoïc. Gebruik van de andere apps indien dit nog moeilijk is! Listn'n en match, voicerecorder, look a like en echo this.
Niveau 2: Het kind moet naar de juiste onderdelen van een scene kunnen kijken (zowel P, O, A als L), de MI, MNI, LR en WNL oefeningen kennen.
Niveau 3: Imitatie training, het kind moet 3 opeenvolgende handelingen kunnen imiteren. Echoic training, het kind moet 3/5 opeenvolgende woorden kunnen herhalen. Het kind moet basiswoordenlijst beheersen, nieuwe woorden kunnen oppikken uit zinnen en MNI van acties.
Niveau 4: Wanneer een kind verschillende vragen over 1 video kan benoemen.
Niveau 5: Niveau 4 onder de knie hebben.
Leeromgeving
Het kind moet in staat zijn alles goed te kunnen zien en horen op de Ipad. De Ipad is best beschermd met een hoes.
Het kind mag niet zelf oefeningen kiezen. Dit doet de trainer. De trainer heeft een tokensysteem bij de hand en fungeert als een soort schaduw.
Het kind zit in een goede houding aan een tafel. Best met zo weinig mogelijk afleiding.
Rekening houden met over- of onderprikkeling van het kind (heeft het kind nood aan iets om mee te friemelen of wiebelen, een koptelefoon, helderheid scherm aanpassen, ..)
Kijk op de pagina 'hulpmiddelen' om alles zo optimaal mogelijk te organiseren.