Benodigdheden
VB-Mapp
De VB-MAPP is een assessment middel dat als basis kan dienen voor een individueel handelingsplan. De 'milestones' zijn verdeeld over 3 niveaus. De VB-MAPP heeft niet alleen vaardigheden opgedeeld in 0-18 maanden, 18-30 maanden en 30-48 maanden, maar brengt ook in kaart wat de belemmeringen voor een kind zijn om te leren in de zogenoemde 'barrières'. Hier onder zie je een schema dat dient als overzicht.
Milestones
Mand -> Tact -> LR -> Visual -> Spel -> Sociaal -> Imitatie -> Echoïc -> Verbal
Hoe meer behaald hoe beter, dit loopt van niveau 1 tot niveau 3.
- Mand: vragen wat je wil. Bv: kind ziet een boterham en zegt 'eten'.
- Tact: benoemen. Bv: kind ziet een hond en zegt 'hond'.
- LR: luisteren en uitvoeren van handeling. Bv: 'pak de bal', kind pakt de bal.
- Imitation: handeling imiteren. Bv: juf wrijft over haar buik, kind wrijft over zijn buik.
- Echoïc: imitatie, herhalen van het woord. Bv: kind hoort het woord auto en herhaalt 'auto'.
Barrières
Hoe minder ingekleurd hoe beter!
De vertaling van de VB-MAPP is te vinden bij ons op school. Je neemt er best de originele versie bij. Wanneer je vast loopt bij een kind op een bepaald gebied (milestone), kan je in kleine stapjes bekijken wat de volgende stap is om aan te werken.
Wanneer we vastlopen bij de barrières is het aangeraden terug te grijpen naar de basisprincipes van ABA.
IPad + Apps

Watch'n Learn
Download de 214 basiswoorden:
- Druk op het icoon linksboven:
- Druk op 'download van de cloud'
- In het download venster typ je in de eerste regel de naam van de serie.
- In de tweede regel typ je het wachtwoord.

Download de beloningsvideo's:
- Druk op het icoon linksboven:
- Druk op 'download van de cloud'
- Typ het woord: beloning
- Wachtwoord: aba

Echo This
Je kan ook altijd Siri gebruiken op de iPad.
Onderstaand formulier kan je gebruiken om alles zorgvuldig te noteren.

Listen 'n Match
Een voorbeeld met woorden: kikker-sticker, snoezelen-puzzelen, banaan-gaan, handschoen-schoen,..
met geluiden: dierengeluiden, autogeluiden, muziekinstrumenten leren onderscheiden.
De app 'Soundtouch' kan je hier ook voor gebruiken.
Geluiddoosjes/praatknoppen kunnen hier ook voor ingezet worden.
Onderstaand formulier kan je gebruiken om alles zorgvuldig te noteren.

Look - alike
Identiek en niet identiek matchen kan je natuurlijk ook met concrete voorwerpen of foto's/prenten oefenen. Dit is de versie op de iPad. Het viel tijdens het testen namelijk op dat de kinderen 3D geen problemen ondervonden, maar wel op de iPad. De vaardigheid 'visueel matchen' is nodig om de oefeningen op de ABA app te kunnen.
Alle apps zijn te downloaden via de Appstore.
Ipad nummer 7 op school bevat alle apps (met een uitgewerkte versie).
Tokensysteem
Telkens het kind een oefening correct maakt, krijgt hij een token. Is de kaart vol dan mag hij/zij een beloning naar keuze kiezen.
! Niet op voorhand bepalen, het kind kan tegen het einde van de oefening al iets anders willen.
Aanpassingen
Hoofdtelefoon
We gebruiken een hoofdtelefoon om de storende geluiden in de klas te filteren.
Werkbank
Bij voorkeur zit het kind in een apart werkhoekje, in een therapielokaal, in een blijfstoel of in een werkbank. Het is belangrijk om de afleidingen zo miniem mogelijk te houden.
Vervlaamsen van woorden
Dit zijn de woorden van de basiswoordenschatlijst.
Badkamer: zeep, wc, washandje, wasbak, tandpasta, tandenborstel, spiegel, slippers, nagelknipper, kraan, kam, handdoek, fohn, douche, borstel, beker, badjas, bad.
Buitenspelen: bal, fiets, glijbaan, klimrek, schommel, skelter, springtouw, step, stoepkrijt, trampoline, wip, zandbak.
Dieren: eend, hond, kat, kikker, kip, koe, konijn, paard, schaap, varken, vis, vlieg.
Drinken: appelsap, chocolademelk, cola, fanta, koffie, melk, thee, water.
Electronica: computer, Ipad, telefoon, tv.
Eten: aardappels, brood, boter, chips, friet, ijsje, kaas, koekje, macaroni, pannenkoek, peperkoek, rijst, snoepje, spaghetti, taart, worst.
Fruit: appel, banaan, sinaasappel, peer.
Groenten: boontjes, broccoli, sla, tomaat, wortel.
Huis: boekenkast, deur, raam, trap, verwarming.
Keuken: bord, fles, gasfornuis, glas, gootsteen, kan, koelkast, koffiezetapparaat, kom, lepel, magnetron, mes, mok, onderzetter, oven, pan, snijplank, vaatwasser, vork, waterkoker.
Kleding: bril, broek, handschoen, hemd, jas, jurk, muts, onderbroek, pet, pyjama, riem, rok, rugzak, sjaal, t-shirt, trui, gympen, schoenen, sloffen, sokken.
Lichaam: armen, benen, buik, hand, haren, hoofd, mond, neus, ogen, oor, tanden, voet.
Mensen: baby, kind, meneer, mevrouw.
Meubels: bank, gordijnen, kast, ladekast, lamp, poef, stoel, tafel.
Muziekinstrumenten: blokfluit, gitaar, piano, trommel.
Natuur: bloem, boom, hek, gras, sloot, steentjes, stoep, vijver, weg, zand.
Plekken: huis, McDonalds, restaurant, school, speeltuin, winkel, ziekenhuis, zwembad.
School: kwast, lijm, papier, pen, potlood, schaar, schort, verf.
Schoonmaak: bezem, emmer, keukenpapier, prullenbak, spons, stoffer en blik, stoefzuiger, vaatdoek.
Slaapkamer: bed, dekbed, kussen, matras.
Speelgoed: auto, bal, ballon, bellenblaas, blokken, boeken, klei, lotto, pop, puzzel, stiften, trein.
Voertuigen: auto, boot, bus, vrachtwagen, traktor, fiets, trein, helikopter, hijskraan, motor, tram, vliegtuig.
Woorden die ik heb aangepast omwille van Nederlands dialect, verkleinwoord of meervoud:
Tram (op zijn Vlaams), steentjes (steen), bank (zetel), poef (zitzak), lichaamsdelen allemaal enkelvoud, gympen (sportschoenen), sloffen (pantoffels), jurk (kleedje), mok (tas), magnetron (microgolf), aardappels (aardappel), friet (frietjes), koekje (koek), snoepje (snoep), fohn (haardroger).
Indien er nog woorden zijn die te Hollands zijn uitgesproken, kan je kiezen voor de functie 'geluid uitschakelen'. Ja kan dan zelf het woord benoemen. Bij de instructievideos vind je een 'how to'.
Niveau 2
Wanneer een kind Niveau 1 volledig onder de knie heeft kan deze beginnen aan niveau 2. Momenteel is er nog maar een beperkt aantal filmpjes op de Ipad. Deze dien ik zelf te maken.
Check het instructiefilmpje om zelf aan de slag te gaan!
Onderscheid in iPads
Het is belangrijk dat de kinderen een onderscheid kunnen maken tussen de 'werkiPad' en de' speeliPad'. De iPad om te werken: nummer 7, heeft een blauwe hoes. De iPad om op te spelen/ als beloning een zwarte of een rode.
Schaduw
Het is namelijk de bedoeling dat je als een schaduw fungeert voor het kind. Jij bepaalt welke oefeningen het kind maakt en geeft een onmiddellijke beloner. Je grijpt zo weinig mogelijk in en zegt niets voor. Je staat letterlijk achter het kind. Dit voorkomt tevens dat het kind naar jou kijkt ter bevestiging.
