Benodigdheden


VB-Mapp

De VB-MAPP is een assessment middel dat als basis kan dienen voor een individueel handelingsplan. De 'milestones' zijn verdeeld over 3 niveaus. De VB-MAPP heeft niet alleen vaardigheden opgedeeld in 0-18 maanden, 18-30 maanden en 30-48 maanden, maar brengt ook in kaart wat de belemmeringen voor een kind zijn om te leren in de zogenoemde 'barrières'. Hier onder zie je een schema dat dient als overzicht.

Milestones

Mand -> Tact -> LR -> Visual -> Spel -> Sociaal -> Imitatie -> Echoïc -> Verbal

Hoe meer behaald hoe beter, dit loopt van niveau 1 tot niveau 3.

- Mand: vragen wat je wil. Bv: kind ziet een boterham en zegt 'eten'.

- Tact: benoemen. Bv: kind ziet een hond en zegt 'hond'.

- LR: luisteren en uitvoeren van handeling. Bv: 'pak de bal', kind pakt de bal.

- Imitation: handeling imiteren. Bv: juf wrijft over haar buik, kind wrijft over zijn buik.

- Echoïc: imitatie, herhalen van het woord. Bv: kind hoort het woord auto en herhaalt 'auto'.


Barrières

Hoe minder ingekleurd hoe beter!

De vertaling van de VB-MAPP is te vinden bij ons op school. Je neemt er best de originele versie bij. Wanneer je vast loopt bij een kind op een bepaald gebied (milestone), kan je in kleine stapjes bekijken wat de volgende stap is om aan te werken.

Wanneer we vastlopen bij de barrières is het aangeraden terug te grijpen naar de basisprincipes van ABA.



IPad + Apps

Watch'n Learn

DE APP
Tijdens het gebruik van deze app hou je best alles bij met onderstaand observatieformulier. Je kan het downloaden door op onderstaande knop te drukken.

Download de 214 basiswoorden:

- Druk op het icoon linksboven:
- Druk op 'download van de cloud'
- In het download venster typ je in de eerste regel de naam van de serie.
In de tweede regel typ je het wachtwoord.

Download de beloningsvideo's:

- Druk op het icoon linksboven:
- Druk op 'download van de cloud'
- Typ het woord: beloning
- Wachtwoord: aba

Echo This

Deze app helpt om de uitspraak van je kind te verbeteren. Ouders en professionals kunnen klanken, woorden en/of zinnen opnemen die hun kind na kan zeggen.


Je kan ook altijd Siri gebruiken op de iPad. 

Onderstaand formulier kan je gebruiken om alles zorgvuldig te noteren.


Listen 'n Match

Listen 'n Match is ontwikkeld om je kind klanken en/of woorden te leren onderscheiden van elkaar. Ouders nemen zelf de woorden of klanken op die het kind kan matchen. Het is belangrijk dat het kind aandachtig leert luisteren naar kleine verschillen in woorden of klanken.

Een voorbeeld met woorden: kikker-sticker, snoezelen-puzzelen, banaan-gaan, handschoen-schoen,..

                         met geluiden: dierengeluiden, autogeluiden, muziekinstrumenten leren onderscheiden. 

                                                 De app 'Soundtouch' kan je hier ook voor gebruiken.

Geluiddoosjes/praatknoppen kunnen hier ook voor ingezet worden.

Onderstaand formulier kan je gebruiken om alles zorgvuldig te noteren.


Look - alike

Importeer je eigen foto's en leer je kind de gelijkenis te zien tussen verschillende exemplaren van hetzelfde object of juist ondersheid te maken tussen objecten die op elkaar lijken maar verschillend zijn.

Identiek en niet identiek matchen kan je natuurlijk ook met concrete voorwerpen of foto's/prenten oefenen. Dit is de versie op de iPad. Het viel tijdens het testen namelijk op dat de kinderen 3D geen problemen ondervonden, maar wel op de iPad. De vaardigheid 'visueel matchen'  is nodig om de oefeningen op de ABA app te kunnen.

Alle apps zijn te downloaden via de Appstore.

Ipad nummer 7 op school bevat alle apps (met een uitgewerkte versie).


Tokensysteem

Bij ABA maken ze gebruik van tokenkaarten. Deze zijn jammer genoeg nergens online te bestellen. 
Ik heb zelf enkele kaarten gemaakt. De tasjes met tokens, klikker en smarties zijn te vinden in mijn klas en uitleenbaar.
Zelf kan je deze maken als je grote velcro besteld en jetons. 

De werking:
In samenwerking met de iPad:

Telkens het kind een oefening correct maakt, krijgt hij een token. Is de kaart vol dan mag hij/zij een beloning naar keuze kiezen. 

! Niet op voorhand bepalen, het kind kan tegen het einde van de oefening al iets anders willen.


Om gedrag aan te passen/uit te doven/nieuw gedrag aan te leren:
Steeds klikken en directe beloning als gevolg. Deze directe beloning kan een token zijn of een klein beetje chips, melk, koek,.. Wij gebruiken smarties op school. 
We hebben tevens een klikker, het is handig om tegelijk te klikken en de beloning toe te dienen. Zo kan je de klikker later associëren met iets goed. 
Ook hier geldt: een volle kaart = beloning kiezen.

Ik heb gradaties gemaakt in de kaarten. 
- Een tokenkaart met 4 tokens
- Een tokenkaart met 6 tokens
- Een tokenkaart met 8 tokens
- Een tokenkaart met 10 tokens

Zo kan je het kind steeds meer doen werken voor een beloning.

Shaping!
Deelgedragingen worden ook beloond. We werken toe naar het uiteindelijke gedrag.
Je legt een focus op welk gedrag je eerst wil aanpakken, hiervoor beloon je. 

Bv: Tijdens het wandelen roept, trekt, stampt een kind terwijl het zijn hand op zijn oor legt. 
Denk na: 'Welk gedrag wil ik eerst uitdoven?'
Het kind krijgt telkens een beloning wanneer hij/zij niet trekt. Pas erna (wanneer dit lukt) krijgt het kind een beloning als hij niet trekt + niet roept...

Aanpassingen

Hoofdtelefoon

We gebruiken een hoofdtelefoon om de storende geluiden in de klas te filteren.


Werkbank

Bij voorkeur zit het kind in een apart werkhoekje, in een therapielokaal, in een blijfstoel of in een werkbank. Het is belangrijk om de afleidingen zo miniem mogelijk te houden.


Ipad

Vervlaamsen van woorden

Dit zijn de woorden van de basiswoordenschatlijst.

Badkamer: zeep, wc, washandje, wasbak, tandpasta, tandenborstel, spiegel, slippers, nagelknipper, kraan, kam, handdoek, fohn, douche, borstel, beker, badjas, bad.

Buitenspelen: bal, fiets, glijbaan, klimrek, schommel, skelter, springtouw, step, stoepkrijt, trampoline, wip, zandbak.

Dieren: eend, hond, kat, kikker, kip, koe, konijn, paard, schaap, varken, vis, vlieg.

Drinken: appelsap, chocolademelk, cola, fanta, koffie, melk, thee, water.

Electronica: computer, Ipad, telefoon, tv.

Eten: aardappels, brood, boter, chips, friet, ijsje, kaas, koekje, macaroni, pannenkoek, peperkoek, rijst, snoepje, spaghetti, taart, worst.

Fruit: appel, banaan, sinaasappel, peer.

Groenten: boontjes, broccoli, sla, tomaat, wortel.

Huis: boekenkast, deur, raam, trap, verwarming.

Keuken: bord, fles, gasfornuis, glas, gootsteen, kan, koelkast, koffiezetapparaat, kom, lepel, magnetron, mes, mok, onderzetter, oven, pan, snijplank, vaatwasser, vork, waterkoker.

Kleding: bril, broek, handschoen, hemd, jas, jurk, muts, onderbroek, pet, pyjama, riem, rok, rugzak, sjaal, t-shirt, trui, gympen, schoenen, sloffen, sokken.

Lichaam: armen, benen, buik, hand, haren, hoofd, mond, neus, ogen, oor, tanden, voet.

Mensen: baby, kind, meneer, mevrouw.

Meubels: bank, gordijnen, kast, ladekast, lamp, poef, stoel, tafel.

Muziekinstrumenten: blokfluit, gitaar, piano, trommel.

Natuur: bloem, boom, hek, gras, sloot, steentjes, stoep, vijver, weg, zand.

Plekken: huis, McDonalds, restaurant, school, speeltuin, winkel, ziekenhuis, zwembad.

School: kwast, lijm, papier, pen, potlood, schaar, schort, verf.

Schoonmaak: bezem, emmer, keukenpapier, prullenbak, spons, stoffer en blik, stoefzuiger, vaatdoek.

Slaapkamer: bed, dekbed, kussen, matras.

Speelgoed: auto, bal, ballon, bellenblaas, blokken, boeken, klei, lotto, pop, puzzel, stiften, trein.

Voertuigen: auto, boot, bus, vrachtwagen, traktor, fiets, trein, helikopter, hijskraan, motor, tram, vliegtuig.


Woorden die ik heb aangepast omwille van Nederlands dialect, verkleinwoord of meervoud:

Tram (op zijn Vlaams), steentjes (steen), bank (zetel), poef (zitzak), lichaamsdelen allemaal enkelvoud, gympen (sportschoenen), sloffen (pantoffels), jurk (kleedje), mok (tas), magnetron (microgolf), aardappels (aardappel), friet (frietjes), koekje (koek), snoepje (snoep), fohn (haardroger).

Indien er nog woorden zijn die te Hollands zijn uitgesproken, kan je kiezen voor de functie 'geluid uitschakelen'. Ja kan dan zelf het woord benoemen. Bij de instructievideos vind je een 'how to'.

Niveau 2

Wanneer een kind Niveau 1 volledig onder de knie heeft kan deze beginnen aan niveau 2. Momenteel is er nog maar een beperkt aantal filmpjes op de Ipad. Deze dien ik zelf te maken. 

Check het instructiefilmpje om zelf aan de slag te gaan!

Onderscheid in iPads

Het is belangrijk dat de kinderen een onderscheid kunnen maken tussen de 'werkiPad' en de' speeliPad'. De iPad om te werken: nummer 7, heeft een blauwe hoes. De iPad om op te spelen/ als beloning een zwarte of een rode.

Schaduw 

Het is handig om iemand extra in de klas te hebben die het overzicht in de klas bewaard (stagiaire, therapeut, duocollega,..) terwijl jij individueel met het kind aan het werk bent.

Het is namelijk de bedoeling dat je als een schaduw fungeert voor het kind. Jij bepaalt welke oefeningen het kind maakt en geeft een onmiddellijke beloner. Je grijpt zo weinig mogelijk in en zegt niets voor. Je staat letterlijk achter het kind. Dit voorkomt tevens dat het kind naar jou kijkt ter bevestiging.




©2019 Stefanie Norga
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin